Tuesday, February 17, 2009

ADUN Serkam Atur Perjumpaan Dengan Beberapa Agensi

satu perjumpaan bakal diadakan antara nelayan dengan beberapa Jabatan yang terlibat bagi menyelesaikan masalah ombak kuat yang merosakkan banyak perahu di Jeti Pantai siring.

Ahli Dewan Negeri (ADUN) Serkam, Ghazale Muhamad berkata, beberapa Jabatan yang di jangka hadir ialah Jabatan Pengairan da Saliran (JPS), Jabatan Perikanan, Perbadanan Kemajuan Negeri Melaka(PKNM), Pejabat Tanah dan Daerah, Perbadanan sungai dan Pantai serta persatuan nelayan.

Menurutnya, pada 13 Febuari lalu telah belaku ombak kuat dan angina besar yang menyebabkan perahu di Jeti Pantai Siring mengalami kerosakkan.

“Ini adalah kerana muara yang menempatkan perahu nelayan itu terdedah secara langsung memandangkan kerja-kerja pembinaan jeti baru itu masih dalam pembinaan.

“Jesteru , ia memberi masalah dan menambah kesulitan kepada para nelayan kerana kerosakkan yang dialami mereka harus ditanggung selain harus keluar mencari rezeki untuk keluarga.

“Oleh itu, antara cadangan yang akan dikemukankan kepada pihak berkaitan adalah seperti membina tembok pemecah ombak besar belaku,” katanya.

“Katanya, cadangan pembinaan tembok pemecah ombak ini diharapkan ia dapat mencegah belakunya kerosakkan para perahu nelayan di jeti terbabit.