Tuesday, July 1, 2008

Program Jiwa Murni Dekati Orang Asli

Jabatan agama Islam Melaka (JAIM) dengan kerjasama MAIM, JHEOA, PERKIM dan BAKPIS meneruskan agenda mereka ziarah masyarakat Orang Asli di Kampung Orang Asli Solok Terentang Kampung Jus, Jasin baru-baru ini. Turut hadir dalam program tersebut ialah Pengerusi MAIM yang juga ADUN Kawasan Serkam, Haji Ghazali Muhamad; Ketua penolong Pengarah Bahagian Dakwah JAIM, Datuk Ahmad Musstafa Karim dan barisan kepimpinan JKKK Kampung Jus.

Menurut Ghazale, Program tersebut diadakan bertujuan untuk menjalin hubungan silaturrahim anntara kepimpinan kerajaan dengan rakyat khususnya masyarakat Orang Asli di negeri ini.Selain itu juga ia dapat memberikan pendedahan mengenai Agama Islam kepada masyarakat Orang Asli dan mengajak mereka mengenai ajaran Islam sebenar. Aktiviti seperti ini juga membolehkan pihak kerajaan dapat memahami setiap permasalahan dan keperluan masyarakat Orang Asli dari pringkat akar umbi.

Beliau juga melahirkan rasa puas hati di atas kebenaran kampung tersebut.Beliau juga menekankan kepentingan aspek pendidikan ke atas anak -anak Orang asli di kampung tersebut dan menyeruh ibu bapa tidak sekali mengabaikannya.Beliau berkata demikaian ketika merasmikan majlis penutut program 'Jiwa Murni Masyarakat Orang Asli' di Solok Terentang Kampung Jus, Jasin

Antara aktiviti yang di jalankan sepanjang program tersebut adalah gotong-royong bersama Majlis Pembandaran Jasin (MPJ), Ziarah rumah ke rumah, pemeriksaan kesihatan oleh Badan sukarelawan At-Taqwa MAIM, Klinik Kesihatan Selandar,sukaneka dan sumbangan hamper daripada Ghazalee kepada setiap keluarga orng asli.

Pengerusi JKKK Jus, Sabaruddin Sulaiman memaklumkan bahawa hasrat dan harapan beliau adalah agar masyarakat kampung Orang Asli di situ akan turut serta dalam setiap aktiviti yang di anjurkan oleh masyarakat dari luar. "Bagi mereka yang sudah layak akan di daftarkan menjadi ahli UMNO agar terus menyokong usaha kerajaan yang memerintah yang sentiasa perihatin terhadap kebajikan masyarakat Orang Asli di negeri Melaka," ujarnya