Tuesday, April 7, 2009

Tindakan keterlaluan

Tindakan seumpamanya tidak sepatut berlaku terhadap anak didik yang dalam proses menimba ilmu, apatah lagi di sekolah agama,” kata Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama negeri, Ghazale Mohamad.

Ghazale mengulas kejadian seorang pelajar pelajar berusia 11 tahun dari sekolah tahfiz al-Quran yang mendakwa dirotan lebih 20 kali oleh seorang ustaz atas kesalahan tidak disengajakan iaitu menyebabkan kecederaan terhadap seorang pelajar lain.

Beliau berkata, seorang guru, terutama guru agama perlu menggunakan pendekatan terbaik dalam mendidik pelajar yang masih mentah dan memerlukan bimbingan.

Katanya, tindakan meronta berlebihan itu boleh dianggap tindakan keterlaluan dan seolah-olah memperlihatkan kewujudan tindakan penderaan ke atas anak didik terbabit.

“Secara tidak langsung ini memberikan imej buruk kepada masyarakat. Saya berpendapat, tindakan itu tidak sepatutnya berlaku di sebuah sekolah agama, malah sekalipun terdapat kesilapan, tindakan merotan yang dikenakan perlulah berpada-pada,” katanya.