Tuesday, March 17, 2009

JPS Melaka Tengah perlu bertindak


Isu jambatan usang yang menimbulkan kebimbangan seorang warga emas di Kampung Umbai di sini akan dibincangkan dengan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Negeri.

Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Serkam, Ghazale Mohamad berkata, pihaknya sudah pun ke lokasi berkenaan dan mengesahkan memang jambatan yang dimaksudkan terlalu uzur dan perlu diperbaiki.

Namun bagaimanapun, menurutnya, jambatan berkenaan adalah dalam bidang kuasa JPS Daerah Melaka Tengah dan pihaknya sudah pun memaklumkan dan mengutus surat untuk tindakan segera pihak terbabit.

"Sebaik sahaja perkara ini dilaporkan Sinar Harian tiga hari lalu, Setiausaha Japerun Dewan Undangan Negeri (DUN) Serkam, Ramlan Mohd Ali bersama-sama Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan Dan Keselamatan Kampung (JKKK) Bukit Tembakau, Mohd Emran Ahmad meninjau jambatan itu.

"Setelah disiasat, ia di bawah selenggaraan JPS Melaka Tengah dan terletak dalam kawasan Dewan Undangan Negeri Telok Mas," katanya yang dihubungi semalam.

Sebelum ini Sinar Harian melaporkan mengenai kesulitan Jariah Embi, 69, yang berhadapan risiko keselamatan akibat jambatan uzur yang menghubungkan rumah kediamannya dengan dunia luar.

Jambatan sepanjang kira-kira 12 meter itu, didakwa merbahaya kerana sebahagian besar strukturnya yang diperbuat daripada kayu sudah reput dimakan usia.

Malah warga emas terbabit juga mendakwa pernah mengalami kecederaan di kaki apabila terperosok setelah terpijak lantai yang reput.

Justeru, wanita berkenaan merayu kepada pihak berkenaan supaya menggantinya kepada jambatan baru.