Sunday, November 9, 2008

480 Hadiri Bengkel Pengurusan Jenazah

Pendedahan bengkel pengurusan jenazah di harap dapat menambah ilmu dan menjadi tanggungjawab bahkan merupakan fardu kifayah kepada umat Islam dalam menjaga hubungan silaturrahim.

Timbalan Pengerusi Majlis Agama Islam Melaka (MAIM)Ghazalee Mohammad berkata, Islam yang menganjurkan supaya pengurusan jenazah hendaklah dilakukuan dengan tuntutan syarak.

"Saya berharap pegawai syarak di negeri ini dapat berfungsi dengan berkesan selaras dengan kehendak syariat Islam dengan menjadikan masjid sebagai pusat Perkembangan Ilmu," katanya.

Beliau berkata demikian sewaktu berucap pada majlis bengkel Pengurusan Jenazah kepada Bilal dan Pengurusan Jenazah Wanita di Auditorium Masjid Al-Azim.

Seramai 480 bilal dan pengurusan Jenazah wanita dari masjid Qariah dari seluruh Melaka telah menyertai program tersebut.

Turut hadir, wakil Pengarah Kesiahatan Negeri Melaka, Dr. Rozita Ghazale dan Ketua Penolong Pengarah Bahagian Pengurusan Masjid, Azli Abdul Rahman.

Sementara itu, Ghazalee berkata sejak mencapai kemerdekaan, agama Islam telah diberikan tempat yang sangat istimewa dengan perlembagaan Persekutuaan terus menjadikannya sebagai agama rasmi negara.

"Dalam sejarah perkembangan Islam, masjid tidak hanya berfungsi sebagai tempat ibadah solat semata-mata, tetapi menjadikan pusat aktiviti masyarakat Islam,"katanya.

Menurut Ghazalee, masjid adalah tempat yang sesuai untuk meningkatkan intelektual masyarakat setempat.