Monday, November 17, 2008

Pesta Nazam semarakkan aktiviti kokurikulum

Inisiatif mengadakan pelbagai pertandingan seperti nazam selaras dengan hasrat menggiatkan pelaksanaan program aktiviti kokurikulum di sekolah-sekolah rendah agama Ketua Penolong Pengarah Pendidikan Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM), Abdul Wahit Kidam berkata, usaha ini dapat memberi impak lebih besar bagi penyemarakkan kegiatan kokurikulum sebagai sebahagian daripada program pendidikan di sekolah.

“Melalui penglibatan dalam pelbagai aktiviti, murid dapat memimpin diri sendiri dan mencapai apa jua yang diingi:ni,” katanya.

:Beliau berkata demikian pada Majlis Pesta Pertandingan Nazam Sekolah Rendah (SR) Agama Peringkat Negeri di Auditorium Masjid Al-Azim, di sini, baru-baru ini.

:Sebanyak 15 sekolah menyertai pertandingan tersebut dan tempat pertama dimenangi peserta SR Agama Telok Berembang.

Turut hadir, Timbalan Pengerusi Majlis Agama Islam Melaka (MAIM), Ghazale Mohamed dan Penolong Pengarah Akademik JAIM, Md Lasa Yahya.

:Wahit berkata, pengetahuan dan kemahiran memimpin dan mengurus boleh diperoleh melalui proses pengajaran dan pembelajaran secara formal dan latihan yang terancang.

:“Matlamat kita mengadakan program seperti ini untuk membantu guru dan murid merancang, mengurus dan melaksanakan aktiviti kokurikulum bagi melahirkan insan yang berwibawa dan berkeyakinan tinggi,” katanya.

:Menurutnya program itu diharap dapat menanam dan meningkatkan semangat kerjasama dan meluaskan minda murid.

:“Selain itu, diharap ia dapat memupuk semangat persahabatan dan menanamkan keyakinan dalam diri setiap murid,” katanya.