Thursday, January 29, 2009

Tiga Tahun Terlantar selepas Jatuh

Seoang Warga emas,Minah Wahab 85, kini hanya terlantar di rumah anaknya di solok kampung Batak, Kampung Tedong disini akibat jatuh di dalam tandas sejak tiga tahun lalu.

Minah kini terpaksa berbaring sahaja tidak mampu berdiri dan duduk, malah langsung tidak boleh lagi bergerak kemana-mana dan kini tinggal bersama keluarga anaknya di sini.

Menantu Minah, Baharom Katul, 71 berkata, akibat kejadian yang menimpa ibu mertuanya itu, dia kini tidak boleh berbuat apa-apa , malah semua pekara seperti makan dan minum serta menyalin pakaian dilakukan dengan cara berbaring sahaja.

Penderitaan yang dialami Minah itu telah di ketahui isteri Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Serkam Rubiah Edris dan terus menziarahinya di rumah semasa melakukan lawatan kerja di kawasan itu semalam.

Hadir sama dalam lawatan itu, Setiausaha Japerun, Ramlan Mohd Ali serta Ketua UMNO Cawangan Tedong, Abd rahim Hasan dan Ketua Wanita Cawangan Tedong, Habsah Ahmad.

Dalam lawatan tersebut Rubiah turut menyumbang bekalan makanan asas daripada Kompleks Japerun serkam kepada Zabedah.

Kesengsaraan Minah juga turut mendapat bantuan pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM)Daerah sebayak RM300 sebulan sejak awal tahun lalu.

Disamping itu, Rubiah juga sempat meluangkan masa melawat seorang lagi penduduk kampung yang menghidap penyakit angin ahmar.

Sakdiah Kudrat, 54 mula mendapat penyakit itu sejak lebih enam tahun lalu kini terpaksa menggunakan bantuan tangkat berikutan dirinya kini tidak lagi kuat berjalan.

Malah, penderitaan Sakdiah juga mendapat bantuan JKM mulai bulan ini, di mana dia bakal mendapat bantuan kira-kira RM 230 sebulan bagi membantu membiayai kos perbelanjaan ubat-ubatannya serta barangan keperluannya yang lain