Sunday, December 21, 2008

Usaha Tarik Lebih Ramai Orang asli Memeluk Islam.

Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) memerlukan kerjasama masyarakat Islam sendiri untuk membantu menarik minat orang Asli menganuti agama Islam.

Timbalan Pengerusinya, Ghazale Muhamad berkata, pihaknya juga sentiasa melipat gandakan usaha untuk menarik lebih ramai masyarakat Orang Asli yang tidak beragama di negeri ini untuk memeluk Islam.

"Setakat ini,terdapat lebih 1,200 masyarakat Orang Asli di seluruh negeri namun hanya sebahagian kecil daripada jumlah itu yang sudah memeluk agama Islam," katanya ketika dihubungi Melaka Hari Ini.

Gazale berkata, masyarakat Orang Asli sebenarnya berminat untuk beragama namun disebabkan terdapat segelintir masyarakat Islam yang tidak menunjukkan sikap yang baik, ini telah mempengaruhi Orang Asli itu sendiri untuk lebih gemar tidak beragama.

"Sebagai orang Islam, kita harus menunjukkan sikap yang baik agar golongan masyarakat tidak beragama ini akan lebih tertarik mengikut ajaran Islam,"jelasnya.

Beliau berkata,ada di kalangan Orang Asli bertayakan tentang sikap buruk orang Islam ini dan terpaksa beberapa kali menjelaskan kepada mereka tidak semua masyarakat Islam bersikap buruk seperti ini.

"Persoalan yang di kemukakan oleh Orang Asli terbabit secara tidak langsung menjejaskan usaha MAIM untuk menarik minat golongan itu memeluk Islam,"Katanya.