Thursday, December 18, 2008

Ibu Bapa Kena Perihatin Soal Pendidikan Anak

Keperihatinan sewajarnya perlu diberikan dalam usaha ibu bapa menerapkan ilmu terutama kepada anak-anak melalui kursus-kursus seperti motivasi kemahiran diri dan keusahawanan serta kelas-kelas tambahan.

Timbalan Pengerusi Majlis Agama Islam Melaka(MAIM) Ghazle Muhamad berkata, ianya bertujuan melahirkan modal insan berilmu yang dapat menymbang kepada agama, bangsa dan negara.

"Ilmu mempunyai kedudukan yang amat tinggi dalam Islam, di mana setiap umatnya dituntut supaya dapat menimba ilmu dan meletakkan kedudukkan mereka yang berilmu mulia serta dapat menjauhkan diri dari melakukan perkara-perkara yang di tegah agama,"katanya.

Ghazale berkata demikian semas berucap di perasmian Majlis Penyerahan Bantuan MAIM(anak-anak Harapan MAIM)di pengkaran Kompleks Japerun Rim,baru-baru ini.

Hadir sama,Penolong Setiausaha Bahagian Zakat MAIM, Mohd Khabir Karim dan Pembantu Hal Ehwal Islam, Bahagian Zakat, Sidik Md Raus.

Jesteru, katanya selaras dengan hasrat dan matlamat itu, Kerajaan negeri dalam usaha membentuk generasi muda yang berwawasan, berwibawa dan berketrampilan telah mengadakan pelbagai kursus dan motivasi anjuran MAIM kepada anak-anak Harapan MAIM seperti kursus Jatidiri, kursus Latihan Komputer, Motivasi dan sebagainya.

"Kursus-kursus seumpama ini diharapkan akan dapat membentuk anak-anak supaya menjadi generasi aktif dan berwawasan yang dapat menyumbangkan dan memberikan idea yang baik demi membangunkan negara dan negeri Melaka pada masa hadapan.

"Oleh itu, ibu bapa perlu memainkan peranan dengan memberikan dorongan dan galakan kepada anak-anak supaya berjaya dalam pelajaran dan hidup mereka,"katanya.

Tambah beliau lagi, dengan kejayaan anak-anak ini, diharapkan akan dapat membantu mereka dalam usaha meningkatkan taraf ekonomi dan seterusnya mengurangkan segala bebanan yang di hadapi.

Katanya, Kerajaan Negeri melalui Pejabat Pembela dengan kerjasama JKM, MAIM dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) telah pun menyelaras dan menyusun bagi program pembasmian kemiskinan seterusnya masyarakat kini sedang menuju ke arah negeri maju menjelang 2010