Monday, May 4, 2009

Mangsa Kebakaran Dapat Perhatian Segera

Sebuah keluarga yang menjadi mangsa bencana alam akibat kebakaran di Kampung Tedong dekat sini mendapat perhatian kerajaan negeri hari ini.

Ahli Dewan Negara, Senator Datuk Akbar Ali berkata, keluarga Jaafar Mohd Noh 49, mengalami kerugian hampir RM100,000 apabila rumahnya hangus dijilat api pada jam 4.00 petang kelmarin.

Akbar yang juga Yang Di Pertua Pertubuhan Kesejahteraan Ummah (PKU) berkata, sumbangan berbentuk pakaian terpakai, pakaian baru serta keperluan lain disampaikan kepada keluarga berkenaan bagi meringankan beban mangsa.

"Saya difahamkan, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan Serkam, Ghazale Othman dan Ahli Parlimen Jasin, Datuk Ahmad Hamzah telahpun melawat dan menyampaikan sumbangan kepada mangsa serta merta sebaik mereka ditimpa bencana ini," katanya kepada Melaka Hari Ini (MHI) pada majlis penyampaian sumbangan pakaian di Tedong.

Hadir sama dalam majlis itu, Pengurus Besar Tabung Amanah Pendidikan Negeri Melaka (TAPEM), Abu Bakar Abdol, Pembantu JKM Kawasan Tedong, Omar Othman, Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Tedong, Abdul Mutalib Husin.

Akbar berkata, Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam juga telah meluluskan segera rumah di bawah Program Pembangunan Rakyat Termiskin (PPRT) kepada keluarga berkenaan.

Tambahnya, bantuan TAPEM pula akan menyusul bagi membantu meringankan beban anak mangsa untuk ke sekolah.

Jelasnya, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) turut menyediakan peruntukkan untuk membantu meringankan beban mangsa.

"Kelulusan serta merta Ketua Menteri membuktikan rakyat didahulukan dan kelulusan segera agensi -agensi kerajaan bukti pencapaian diutamakan," katanya lagi.

Tambahnya, apa yang dilaksanakan itu selaras dengan konsep 1 Malaysia sekaligus memperkukuhkan iltizam beliau membantu rakyat meningkatkan sistem penyampaian kerajaan.

Sementara itu, Abu Bakar ketika ditemui berkata, TAPEM akan memberikan dua pasang baju kepada dua orang anaknya yang masih bersekolah rendah manakala biasiswa RM600 setahun kepada seorang anaknya di sekolah menengah.

Katanya, bagi seorang anaknya lagi yang belajar di Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) akan difikirkan bentuk bantuan yang sesuai bagi meringankan beban mereka.

Sementara itu, Jaafar ketika ditemui melahirkan rasa terharu dengan kepimpinan kerajaan negeri yang begitu prihatin dengan nasib rakyat.

Menurutnya, pemberian rumah PPRT daripada kerajaan khususnya daripada Ketua Menteri merupakan satu penghargaan paling bermakna mereka sekeluarga.

"Terima kasih kepada pihak-pihak terbabit yang menyampaikan bantuan segera kepada kami," katanya lagi.