Wednesday, June 25, 2008

Seni Khat Di Beri Nafas Baru.


Seramai 100 orang Guru Besar Sekolah Agama JAIM seluruh negeri di berikan pendedahan mengenai kehalusan seni khat menerusi 'Bengkel Khat' yang di adakan Sekolah Rendah Agama JAIM Pantai Kundur,Program anjuran Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara Negeri Melaka itu merupakan acara tahunan bagi menyampaikan ilmu pengetahuan yang lebih mendalam mengenai tulisan khat.

Timbalan Pengerusi merangkap Penolong Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara, Negeri Zainal Jazlan berkata, seni khat yang diadaptasi dengan dunia moden dilihat terus berkembang tetapi masih lagi bertapak pada seni yang asal.Menurutnya, ianya masih mengekalkan konteks keIslaman (mentauhidkan Allah dan lebih berupa nasihat).

"Kini seni khat bukan sahaja terlakar pada kepingan kertas malahan menjadi hiasan bercorak Islamik apabula ianya di tulis pada kepingan cermin. Ianya turut di ukir di mimbar- mimbar masjid dan turut di jadikan cenderahati untuk kenangan ,''katanya kepada Melaka Hari Ini(MHI) ketika di temuai dekat SRA JAIM. Sementara itu Pegawai Kebudayaan, Normila Mohamad Said pula berkata, nafas baru yang di berikan dalam penghasilan seni khat itu secara tidak langsung berjaya menigkatkan martabat seni khat sebagai unsur seni yang cukup tinggi.

"Antara nama-nama besar dalam bidang Profesor Mohd Bukari Lubis dan Imad dan ianya sudah cukup membuktikan sudah cukup membuktikan kesenian unggul Islam berkesinambungan selamanya,"katanya lagi. Jelasnya, Seni khat tidak akan berkubur ditelan zaman denagn adanya insan- insan yang mewarisi bakat-bakat mempertahankan kesenian keunggulan Islam seperti yang ada hari ini.

"Sesungguhnya seni kaligraf Islam adalah lambang kesenian unggul tamadun Islam yang tiada tandingannya,"katanya lagi.