Monday, June 30, 2008

Kursus Pra Perkahwinan Bentuk Insitusi Keluarga Islam Sebenar.

Setiap pasangan yang bakal mendirikan rumahtangga disaran supaya menghayati falsafah dan kerukunan dalam rumahtangga berlandaskanprinsip kasih sayang. Timbalan Pengerusi Majlis Agama Islam Melaka (MAIM), Ghazale Mohamad berkata, pasangan perlu mencapai nikmat kebahagian apabila menjadi suami isteri supaya dapat menbentuk sebuah institusi keluarga Islam yang sebenar.
Menurut beliau, selain itu jga ia dapat menghayati falsafah dan kerukunan dalam rumahtangga berlandaskan prinsip kasih sayang dan ketenangan. Jelasnya, keluarga adalah institut yang paling asas dalam Pembentukkan masyarakat sebelum berkembang menjadi masyarakat persekitaran yang kemudiannya membentuk sebuah negara yang menyatukan antara pemimpin dan rakyat.
"Kekuatan Politik, sosial, ekonomi sesebuah negara adalah bermula daripada kekuatan dan keutuhan institusi keluarga," katanya ketika merasmikan Kursus Pra Perkahwinan dan Kekeluargan Islam siri 16/2008 disini hari ini, Beliau memberitahu , sekiranya institusi keluarga sesebuah negara itu rapuh, maanakala politik negara juga akan terjejas kerana memiliki institusi keluarga yang tidak berilmu, berakhlak dan bertamadun dalam usaha membuna pembangunan negara.
Ghazali turut menyatakan kebimbangan apabila statistik menunjukkan jumlah penceraian masyarakat Islam di Melaka pada tahun lepas adalah seramai 3,559 orang dan 52 darinay bercerai tidak samapai setahun usia perkahwinan," tambahnya. Kursus anjuran MAIM Bentara Sdn. Bhd yang melibatkan seramai 810 peserta itu telah diadakan di Kompleks Auditorium Masjid Al-Azim, di sini selama dua hari bermula hari ini.
Kursus tersebut adalah sebagai satu Pra syarat bagi mereka yang bakal mendirikan rumahtangga untuk mempersiapkan diri dengan ilmu perngetahuan yang berkaitan denagn penikahan dalam ajaran agama Islam. sememtara itu, Pengurus MAIM Bentara Sdn. Bhd Yazid Palal berkata, kursus yang di adakan setiap dua kali sebulan itu terhad kepada 120 peserta sahaja dengan yuran berjumlah RM80.
"Kursus kali ini merupakan kursus mega bertujuan mempromosikannya kepada orang awam. oleh itu penyertaan telah di buka kepaa 880 peserta denagn jumlah yuran yang di kurangkan kepada RM65 sahaja".katanya