Wednesday, June 24, 2009

FESTIVAL NASYID

Festival Nasyid yang diadakan di sekolah-sekolah rendah dan menengah dapat mengeratkan silaturrahim antara pelajar dan tenaga pengajar di sekolah-sekolah terbabit.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Negeri Hal Ehwal Agama merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Serkam, Ghazale Mohamad berkata, ianya juga merupakan usaha bersama antara pelajar dan pihak sekolah dalam merancakkan lagi aktiviti ko-kurikulum di sekolah.

Beliau berkata, Festival Nasyid di sekolah-sekolah juga mampu membudayakan hiburan yang berunsurkan Islam.

"Saya melihat irama nasyid yang mengandungi unsur-unsur Islam ini, amat sesuai diserapkan ke dalam jiwa anak-anak sejak dari kecil lagi kerana melodinya tidak melalaikan sesiapa pun yang mendengarnya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Festival Nasyid Sekolah-Sekolah Rendah Peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) Serkam di Sekolah Kebangsaan (SK) Serkam Darat, di sini.

Turut hadir, Ketua Unit Hal Ehwal Murid Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Jasin, Tuah Talip mewakili Pegawai PPD Jasin dan Guru Besar SK Serkam Darat, Sulaiman Said.

Sebanyak tujuh kumpulan yang mewakili tujuh SK DUN Serkam telah menyertai festival nasyid itu, di mana johan dimenangi oleh SK Serkam Darat.

Katanya, festival tersebut merupakan julung-julung kali diadakan di DUN Serkam serta mendapat sambutan menggalakkan dari pihak pengurusan SR di seluruh DUN Serkam.

Sehubungan itu, beliau berharap agar festival seumpama itu akan diperluaskan lagi dengan mengadakan pertandingan Nazam, Marhaban, Barzanji dan juga Qasidah